Wybór Wedding Plannera – jak wybrać tego idealnego dla nas?

W momencie gdy tworzę ten artykuł sama przygotowuję się do mojego dnia. Tym samym obalam stereotyp, że każdy konsultant ślubny powinien być po własnym ślubie. Wielu moich znajomych pyta mnie czy zatrudniam innego wedding plannera do pomocy. I chociaż do samych przygotowań go nie potrzebuję to już wiem, kto będzie ten dzień koordynował (zdradzę Wam kim ona jest w swoim czasie, powiem tylko, że jest fenomenalna 😉 ). Czy warto zatrudnić wedding plannera? I jak wybrać tego idealnego dla nas? Zapraszam do lektury.

 

Na początku będzie kilka przemyśleń. Długo się przymierzałam do tego artykułu, gdyż ciężko być obiektywnym pisząc de facto trochę o sobie. Fakt, że organizuję rocznie kilkanaście ślubów i innych uroczystości świadczy, że moja oferta podoba się potencjalnym młodym parom. Zawsze to mocno zaznaczam, że wszystkie moje realizacje, propozycje, cała oferta, social media i wydarzenia, które organizuję to tylko i wyłącznie moje pomysły. To godziny spędzone na wymyślaniu, przeszukiwaniu internetu, setki przeczytanych artykułów i książek, dziesiątki szkoleń oraz rozmów z osobami z branży i specjalistami od marketingu. Od początku do końca jestem sobą, nigdy nikogo nie naśladuję, gdyż uważam, że to przede wszystkim brak szacunku do koleżanek i kolegów z branży, a ponad to świadczy o braku kreatywności i pomysłów, które w naszym zawodzie są bardzo potrzebne. Poza tym każdy z nas chce mieć unikatową ofertę i wizerunek, z którym będzie kojarzony, i w którym czuje się dobrze prawda? Do tego od początku dążę i tego się trzymam. Co więcej nigdy nie spoczywam na laurach. Jest to dla mnie tak fascynujący zawód, że pomysły same wpadają do głowy, a reszta to kwestia planu, odpowiedniej strategii, całej otoczki i ustalenia, kiedy co powinno się odbyć. Tak to wygląda „od kuchni”, a teraz do sedna 😊

 

Wedding planner jest jeszcze dość młodym zawodem w Polsce. Pierwsze agencje powstały ok 15 lat temu, było to coś świeżego, niespotykanego. Filmy z konsultantkami w rolach głównych lub drugoplanowych nie pokazują nawet 1/100 tego, co tak naprawdę robi wedding planner. Nie wszystkie młode pary są świadome, jaka jest rola konsultantów ślubnych. O tajnikach naszego zawodu możecie poczytać w artykule: Tajniki pracy wedding plannera czesc I i Tajniki pracy wedding plannera czesc II. Przypuśćmy zatem, że z różnych przyczyn jesteście świadomi i zdecydowani na współpracę z Wedding Plannerem. Jak zatem wybrać tego idealnego, który zrozumie Waszą wizję, a ponad to jest faktycznie specjalistą i na koniec – żyje w dobrych relacjach z usługodawcami i innymi wedding plannerami (uwierzcie mi, to równie ważne 😉 )

Koniecznie się spotkajcie lub umówcie na rozmowę telefoniczną/przez komunikator internetowy – to najważniejszy aspekt przy wyborze idealnej osoby. Przede wszystkim musicie się nawzajem rozumieć i poczuć chemię (mówię poważnie 😊 ). Spotkanie z profesjonalnym wedding plannerem trwa minimum godzinę (u mnie nawet więcej, jak się rozgadamy). Nie bójcie się mówić o swoich oczekiwaniach, wszak to WASZ DZIEŃ i Wasza wizja są najważniejsze. Profesjonalni wedding plannerzy na pewno będzie miał w głowie od razu kilka pomysłów i planów B (nie podejdzie do tematu na zasadzie „zobaczymy co czas pokaże”),

Zwróćcie uwagę na rekomendacje i portfolio – przede wszystkim od par młodych, którym wedding planner już organizował ślub, ale sprawdźcie też te inne (jeżeli konsultant jest lubiany wśród usługodawców to bardzo dobrze o nim świadczy), zwróćcie uwagę na jego estetykę, zdjęcia czy też detale. To już Wam dużo podpowie czy to jest osoba, z którą chcecie współpracować. Polecam także sprawdzić stronę internetową oraz social media, 

Cena nie jest najważniejsza, czyli nie zawsze to co tanie jest dobre – brzmi dosadnie, ale doświadczenie nauczyło mnie, że taka usługa jak organizacja ślubu musi być warta swojej ceny. Profesjonalni wedding plannerzy spędzają dziesiątki godzin na przygotowaniach, wciąż się doszkalają, spotykają z usługodawcami i obiektami, aby jak najlepiej znać rynek i obecne trendy, wychodzą również poza swoją rolę i szukają inspiracji chociażby w świecie kina, teatru, sportu. Wedding Planner ma do czynienia z dziesiątkami/setkami par młodych, gdzie każda z Was jest inna, a co za tym idzie, jest poniekąd specjalistą z różnych dziedzin. To konsultanci są Waszymi przedstawicielami i robią wszystko to, co mielibyście robić Wy (a tak jest czas na randkę 😉 ), a tym samym ma to również swoją cenę. Do tego dochodzą koszty utrzymania agencji, marketing, reklama, szkolenia, często zatrudnianie pracowników. Nie bierzemy tu pod uwagę sytuacji, gdy konsultant organizuje Wam częściowo ślub, wtedy koszt może być niższy niż w przypadku usługi kompleksowej.

Konsultant nie musi mieć własnego ślubu – nigdy nie bierzcie tego argumentu za wyznacznik, że ktoś jest specjalistą w danej dziedzinie, jeśli sam coś zrobił/przeżył. Czy muszę być nauczyciele aby umieć wychować własne dziecko? Lub muszę najpierw zaprojektować sobie mieszkanie aby robić to dla innych? Znam wiele wedding plannerek, które są wspaniałymi organizatorkami, a których ślub dopiero przed nimi. Zwróćcie zatem uwagę na ogólne doświadczenie danego wedding plannera, czy pracował przy eventach, zarówno firmowych, jak i prywatnych, może ktoś działał czynnie na studiach w różnych organizacjach, jakie miał wcześniej doświadczenie, nie bójcie się zapytać dlaczego akurat śluby są jej/jego pasją? Dodatkowo możecie zapytać, jakie ma doświadczenie w organizacji ślubów i jak duże one były (ktoś, kto sobie poradzi z małą imprezą, niekoniecznie może podołać dużym realizacjom),

Nie sugerujcie się ilością wesel w roku – bardziej zwróćcie uwagę, jakie to są realizacje. Są w Polsce agencje, które z założenia nie organizują np. więcej niż 10 wesel rocznie, a są wybitnymi ekspertami w pomocy młodym parom,

Wedding planner ma wam poświęcić 100% czasu – moja agencja to moje źródło utrzymania, a co za tym idzie, nie pracuję nigdzie indziej na etacie. Nie biorę tu pod uwagę osób, które prowadzą np. 2 biznesy. Są to najprawdopodobniej osoby, które są doskonałymi przedsiębiorcami i potrafią dzielić czas na 2 firmy. Mam na myśli osobę, która ma agencję ślubną w ramach hobby po pracy. Dzień ślubu i wesela to nie loteria i spontaniczność. Profesjonalni wedding plannerzy nie organizuje przyjęcia w międzyczasie, tylko poświęca Wam 100% uwagi i w każdej chwili jest gotowy podjąć działania (szczególnie w godzinach, kiedy każdy usługodawca jest dostępny) i nie wykonuje w tym czasie innej pracy, szczególnie dla kogoś innego.  Może się wtedy okazać, że taka osoba czegoś nie dopilnuje, nie jest dyspozycyjna lub po prostu coś zaniedba, 

Upewnijcie się czy wasz dzień będą koordynować zawodowcy – a dokładniej mówiąc czy są to przeszkoleni wedding plannerzy, a nie np. koleżanka lub członek rodziny, który akurat ma wolny weekend (chyba, że odbył odpowiednie szkolenie 😉 ),

Agencja ślubna powinna być zarejestrowana i ubezpieczona – to chyba mówi samo za siebie i świadczy o tym, że Wasz dzień zorganizuje profesjonalna firma,

Zapytajcie o doświadczenie w już zrealizowanych ślubach –  jak duże były, czy wymagały skomplikowanej logistyki, czy miały jakieś nietypowe atrakcje itp.,

Czy konsultant ma dużą bazę usługodawców i jak ich dobiera – moja agencja nie pracuje z nikim na wyłączność, a baza usługodawców zawiera w tej chwili ponad 400 kontaktów. Dzięki tak rozbudowanej sieci mogę bez problemu dobrać idealnego usługodawcę dla moich młodych par. Dodatkowo para młoda zawsze otrzymuje ode mnie kilka propozycji danego usługodawcy aby miała możliwość wyboru, 

Uczciwość wobec konkurencji – uwaga – jeśli jakaś firma (i nawet już nie chodzi tylko o agencje ślubne), próbuje Was podebrać innemu wedding plannerowi – miejcie się na baczności, a już na pewno nie dajcie się sprowokować. Nie ważne na jakim etapie jest Wasza współpraca (pomijam tutaj sytuacje, gdy Wasz zatrudniony już wedding planner nie spełnia Waszych oczekiwań). Jeśli natomiast wybraliście już agencję lub z nią współpracujecie i wszystko idzie jak należy, zostańcie przy pierwotnym wyborze.

Artykuł ten powstał na podstawie własnych doświadczeń i wielu lat obserwacji różnych zachowań, w różnych branżach. Uwierzcie mi, że to wszystko sprawdza się w praktyce. Na koniec dodam, że jeżeli szukacie profesjonalnej organizacji Waszego dnia na Warmii i Mazurach oczywiście zapraszam do wypełnienia ankiety i spotkaniu przy dobrej kawie 😊

Razem stwórzmy historię pisaną Waszymi marzeniami !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *